יום ראשון, 25 באוקטובר 2015

כמה בתי משפט עוסקים בנושא דיני משפחה בישראל?

בכל הקשור לנושא דיני משפחה יש בישראל שתי ערכאות שונות הרשאיות לעסוק בנושא, ולשתיהן מעמד משפטי זהה. לתופעה זו אין אח ורע בעולם, ואפילו במדינות מסולמיות דתיות יש רק בית משפט אחד - דתי - שיכול להכריע בדיני משפחה. בישראל ניתן לדון בדיני משפחה גם בבית הדין הרבני וגם בבית המשפט האזרחי לענייני משפחה. במאמר זה נסקור את בית הדין הרבני ומעורבותו בענייני משפחה.

הדין העברי

בית הדין הרבני הוא חלק מהרבנות הראשית לישראל, והוא עוסק בסוגיות שונות הקשורות לנושאי משפחה, גיור, דיני אישות ונושאים נוספים הקשורים לדת. בית הדין הרבני משתית את פסיקותיו ודעתו על הדין העברי הקדום ועל הדת היהודית, לפי הפרשנות שנותן לה הממסד הדתי, ולכן, לעיתים, ישנה התנגשות בין דעתו של בית הדין הרבני לדעתו וגישתו של בית המשפט האזרחי. סמכויותיו של בית הדין הרבני נעוצות בשלטון העות'מני (תורכי) ששלט בארץ בסוף המאה ה-19, שנתן לכל עדה ודת סמכות לנהל בית משפט משלה. 

בית דין אזרחי או דתי

ברוב המקרים אין שאלה - ענייני גיור, לדוגמא, או נישואין, נתונים לחלוטין בידי הרבנות הראשית לישראל, ואין אפשרות לנהל הליכים אלה בבית המשפט האזרחי. גירושין הם המקרה היחידי בו ניתן לפתוח תיק באחד מבתי הדין ולנהל בו את הדיונים, בהתאם להעדפותיכם. פעמים רבות נוצר מצב בו כל אחד מבני הזוג המתגרש מעוניין לנהל את ההליך בבית דין אחר, ונוצר "מירוץ סמכויות" שתכליתו קביעה באיזה מבתי הדין יתנהל הליך הגירושין. בדרך כלל, גברים יעדיפו את בית הדין הרבני, הנתפס מסורתי יותר ומתוקף היותו כזה, עשוי להקל מעט עם גברים, בעוד נשים יעדיפו את בית המשפט האזרחי. 

איך מחליטים לאן לפנות

אם הנכם זקוקים לבית משפט העוסק בנושאי דיני משפחה וגירושין, כדאי שתפנו, ראשית כל, לעורך דין מומחה לדיני משפחה, כדי להתייעץ עימו ולקבוע באיזה בית משפט עדיף לכם לנהל את הגירושין. השיקולים בנושא הם רבים, ולא כדאי להסתמך על התפיסה שבתי הדין הרבניים טובים יותר לגברים ולהיפך, כיוון שהדבר עלול להיות בעורכיכם, בהתאם לייחודיות המקרה שלכם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה