יום חמישי, 10 בדצמבר 2015

תשלום דמי מזונות - המדריך המקוצר

 
דמי מזונות הוא התשלום שמשלם בן זוג אחד, בדרך כלל הגבר, לבן הזוג השני, בדרך כלל האישה, עבור חלקו בכלכלת הילדים, ולעיתים גם עבור כלכלת האישה. ברוב המקרים הילדים נמצאים במשמורת האם ולכן האב הוא המשלם את דמי המזונות, אך זה אינו בהכרח כך. עורך הדין יעקב בלס, המתמחה בדיני משפחה ומנהל משרד עורכי דין גדול, מסביר כל מה שצריך לדעת על תשלום דמי מזונות.



מי משלם דמי מזונות לילדים

כאשר בני זוג מתגרשים ויש להם ילדים, הילדים יישארו, בדרך כלל, בחזקת האם והאב ישתתף בהוצאותיהם בסכום שיקבע בית המשפט. על פי ההלכה היהודית אין חובה על אישה לשלם דמי מזונות עבור הילדים אם הם נמצאם בחזקתו של האב, אך כיום בית המשפט מחייב גם נשים בתשלום דמי מזונות במידה והילדים בחזקתו של האב ורמת הכנסתה של האם גבוהה יותר, אם כי הדבר מתרחש לעיתים נדירות. חוק המזונות מוחל על כל בני זוג בהתאם לחוקי הדת אליה הם משתייכים. שלילת דמי המזונות מהאם היא נדירה אך יכולה להתרחש אם האם מסיתה את הילדים נגד האב או כאשר הילדים מסרבים לשמור על קשר עם אביהם.

לפני גיל 18 ואחריו

לפני גיל 18 מחולקת כלכלת הילדים בין שני ההורים, על פי רמת ההכנסה של כל אחד מהם. החוק קובע סכומי מינימום הכרחיים לכיסוי הוצאות מחיה, ועל כך מתווספים תשלומי "דין צדקה" על חוגים, לדוגמא, ודברים נוספים הנחשבים כמותרות שמעבר להכרחיות הבסיסית. הסכומים המשולמים מעודכנים מדי פעם, בהתאם למוגדר בהסכם הגירושין, ומשולמים במלואם עד גיל 18. בהגיע הילדים לגיל 18 הסכום מופחת בצורה משמעותית לכדי שליש מהסכום המקורי, אך דמי המזונות ממשיכים להיות משולמים עד לאחר השירות הצבאי או הלאומי.

תשלום מזונות אישה 

לא תמיד נפסק לטובת האישה תשלום של מזונות אישה, ובמקרים בהם לאישה יש מקור פרנסה עצמאי והיא עבדה כל חייה לא ייפסקו לטובתה דמי מזונות אישה. במקרים בהם האישה הייתה עקרת בית, ובמהלך החיים המשותפים של בני הזוג היא לא עבדה לפרנסתה, הבעל יחוייב בתשלום מזונות אישה על פי רמת החיים בה חיו במהלך החיים המשותפים ואליה היא התרגלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה