יום שני, 5 באוקטובר 2015

מה אומר החוק על מזונות ילדים

תשלום מזונות ילדים הוא חובה מעוגנת בחוק של כל אב כלפי ילדיו. החוק מתבסס על המשפט העברי הקדום, המטיל את חובת הפרנסה על אבי המשפחה. למעשה, מבחינת החוק, חובתו של האב לכלכל את ילדיו קודמת לזכותו לכלכל את עצמו, ולכן עליו לשלם את הסכום המוגדר בבית המשפט כדמי מזונות לילדים ללא קשר למצבו הכלכלי, עד הגיעם לגיל 18. מדינת ישראל מחייבת תשלום מזונות ילדים גם לאחר גיל 18, עד לסיום השירות הצבאי, בגובה של שליש מהסכום המקורי. 

עבור מה משולמים מזונות ילדים?

סכום המזונות הנפסק לטובת הילדים מחולק לשני חלקים: חלק המוגדר כהכרחיות וחלק שנקרא על פי החוק תשלום "מדין צדקה", כלומר עבור דברים שאינם בגדר חובה כדי שהילדים יוכלו להתקיים, אך בכל זאת הם חלק מרמת החיים שהילדים רגילים אליה. הצרכים ההכרחיים הם, כמובן, קורת גג ואחזקת הבית, מזון, בגדים ונעליים, חינוך ובריאות. הצרכים שאינם חיוניים כוללים חוגים, טיולים, מתנות, בילויים וכו'.

תלות כלכלית

ההבדל בין שני חלקי הסכום המשולם הוא התלות במצב הכלכלי של האב. עבור הצרכים שמוגדרים כהכרחיים האב מחויב בתשלום, ללא התחשבות במצבו הכלכלי הנוכחי, בהתאם לצרכי הילדים, וברוב המקרים הם נחשבים כאחריות האב בלבד. לעומת זאת, תשלום מדין צדקה יעשה בהתאם ליכולתו הכלכלית של האב, ובהתאם לרמת החיים שהילדים הורגלו אליה לפני הגירושין. בנוסף, גם האם חייבת בתשלום מדין צדקה, במידה והיא יכולה לשאת בנטל הכלכלי. 

חישוב מזונות ילדים

חישוב הסכום הנפסק בתור מזונות ילדים בבית המשפט נעשה מתוך התחשבות בגילאי הילדים, בהתאם ללשון החוק, העורך הבחנה בההגדרת חובת התשלום בהתאם לגיל הילדים. תשלום מזונות הילדים הבסיסי במדינת ישראל עומד כיום על 1,200 ש"ח בקירוב לילד אחד, אך הסכום יורד ככל שיש יותר ילדים, כיוון שתשלומים כמו השתתפות בשכר הדירה, לדוגמא, עולים באופן יחסי בלבד עם מספר הילדים.

אי-תשלום מזונות ילדים

ברוב המקרים, אי-תשלום מזונות ילדים על ידי האב מהווה עבירה על החוק. רק במקרים בהם הילדים אינם נמצאים בקשר עם האב באופן מוחלט ומוגדרים כ"מרדנים" שאינם רוצים בקשר עימו ניתן לצמצם או לבטל את גובה התשלום בו מחוייב האב, בהתאם לפסיקת בית המשפט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה