יום חמישי, 26 בנובמבר 2015

על מדרגות הרבנות - להתגרש בבית דין רבני או בבית המשפט לענייני משפחה?

סמכותם של בתי הדין הרבניים בארץ בכל הקשור לדיני משפחה, ובפרט לגירושין, זהים לסמכויותיו של בית המשפט לענייני משפחה, אך הבדלי הגישות של שני בתי הדין הללו קובעים איך יתנהל תיק הגירושין, ובמידה רבה גם את סכומי המזונות שייפסקו ואת חלוקת הרכוש בין בני הזוג. אז מה ההבדלים ובאיזה מקרה כדאי לגשת לאיזה בין דין? עורכי הדין של משרד עו"ד בלס מסבירים.

מירוץ הסמכויות

אחד המושגים הנפוצים ביותר במקרי גירושין הוא "מרוץ הסמכויות". מכיוון שישנם שני בתי דין העוסקים באותו תחום משפטי בגישה שונה לחלוטין, לבית הדין בו תוגש תביעת הגירושין השפעה מכרעת על הליך הגירושין, ובית הדין בו תוגש התביעה הוא בית הדין שידון בה. לעיתים נוצר ניגוד אינטרסים בין בני הזוג, ובעוד הגבר מעדיף להגיש את התביעה בבית דין אחד תעדיף האישה את בית הדין השני ושניהם יגישו תביעות הדדיות באותו זמן. התביעה שהוגשה ראשונה, כאמור, היא זו שתקבע היכן יידון התיק.




הכריכה

מושג נפוץ נוסף הוא הכריכה. בית הדין הרבני מאפשר לכרוך יחד את ענייני הגירושין וחלוקת הרכוש, כיוון שהוא מסתמך על ההלכה היהודית, כל עוד הכריכה נעשית בכנות ולא מתוך ניסיון להכריח את הצד השני להתפשר בנושאים מסוימים. בדרך כלל, כריכת הגירושין והרכוש יחד מועילה לגבר ולא לאישה, ובמידה והדרישה לכריכה מתקבלת התיק יידון בבית הדין הרבני ולא בבית המשפט לענייני משפחה.

איזה בית משפט עדיף?

בהכללה ניתן לומר כי לנשים עדיף להגיש לתביעות גירושין בבית המשפט לענייני משפחה ולגברים בבית הדין הרבני, אם כי כמובן שיש יוצאים מן הכלל. בבית הדין לענייני משפחה ייפסקו, בדרך כלל, דמי מזונות גבוהים יותר לטובת האישה, ואילו בבית הדין הרבני תאפשר הכריכה לגבר להפעיל לחץ על האישה בענייני חלוקת הרכוש כתנאי לקבלת הגט. כפי שאמרנו, מדובר בהכללה, ובכל מקרה לפני שרצים לבית הדין או לבית המשפט להגיש את התביעה לגירושין מומלץ וכדאי להתייעץ עם עורך דין מומחה לענייני גירושין, שיוכל לייעץ לכם היכן כדאי להגיש את התביעה ולהסביר לכם כיצד לסיים את ההליך כולו בצורה המהירה והטובה ביותר האפשרית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה