יום שני, 15 בינואר 2018

הורות משותפת

העולם המודרני צועד קדימה בצעדי ענק ונושא בחובו גם שינויים כבירים בתחומים רבים, בין אם בתחום המדעי, בתחום החברתי או בתחום המדיני. העולם המודרני יוצר גם שינוים טקטוניים גם בתחום דיני המשפחה. כך למשל, אם בעבר תפיסת המשפחה הייתה אב ואם, הרי שהיום תפיסת המשפחה היא ליברלית יותר. זוגות רבים מקיימים משפחה כידועים בציבור ואף יותר מכך – זוגות רבים בוחרים להקים משפחה בדרך של הורות משותפת.

כפועל יוצא, נשאלת השאלה: מהי הורות משותפת? מה כדאי לדעת עליה וכיצד מממשים אותה? על כך, במאמר שלהלן, אותו חיברנו לידיעתכן/ם ולנוחיותכן/ם, הגולשים והגולשות:

נעיר – כי המאמר שלהלן הוא מאמר כללי בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי. 
 

הורות משותפת - מה הכוונה?

הורות משותפת, היא סיטואציה שבה שני אנשים, שייתכן שהם זרים איש לרעהו, או לחלופין, שני אנשים שהם מכרים אך לא בני זוג, חוברים יחדיו לצורך הקמת משפחה, או במילים אחרות – לצורך הבאת ילד לעולם וגידולו במשותף, מבלי לקיים מערכת יחסים זוגית. ככלל, המונח "משפחה" מבחינה אינטואיטיבית, מתקשר למשפחה רגילה, שבה יש אמא, אבא וילדים. הורות משותפת היא מתכונת ייחודית למוסד המשפחה, שכן היא משפחה לכל דבר ועניין, רק במתכונת שונה מהמתכונת המוכרת יותר.

ככלל, הורות משותפת, יכולה להתבטא במספר רבדים. שני הצדדים יכולים להביא יחדיו ילד בדרך המוכרת, כלומר – באמצעות קיום יחסי מין. דרך נוספת להבאת ילד משותף לעולם במתכונת של הורות משותפת, היא באמצעות אימוץ או פונדקאות. עוד דרך, היא באמצעות הפריה מלאכותית.

אין ספק, שמוסד ההורות המשותפת, הוא פועל יוצא של המודרניזציה, שמשפיעה ישירות גם על תחום דיני המשפחה. זאת ועוד, מבחינת המציאות המשפטית, גם דיני המשפחה נאלצו להתאים את עצמם למתכונת החדשה, דהיינו – הורות משותפת. בין היתר, הורות משותפת, מיושמת מבחינה חוקית, באמצעות הסכם הורות משותפת, אשר מסדיר את הזכויות והחובות של שני ההורים שחברו להם יחדיו. על כך, נרחיב בחלק הבא. 
 

הסכם הורות משותפת:

כאמור, הסכם הורות משותפת, הוא הסכם שנערך בין שני צדדים שבוחרים להביא יחדיו ילד משותף. הייחודיות בהסכם הורות משותפת, היא בכך שמדובר בהסכם שנועד להסדיר את כל התנהלות החיים של ההורים למשך שנים רבות. חשוב להבהיר, שלהבדיל מבני זוג רגילים שנישאים ומקימים משפחה, כאשר מדובר בהורות משותפת, אנו עוסקים בשני הורים שהם למעשה זרים זה לזו מבחינה משפטית. לכן –הקשר המשפטי יוצר הסכם ההורות המשותפת.

הסכם הורות משותפת הוא הסכם שלרוב מסדיר את כל ההיבטים הנדרשים לשם הקמת משפחה באמצעות שני ההורים. מדובר בהסכם שמסדיר את האופן שבו הקטין יחונך, את גובה דמי המזונות, את מגורי הקטין, את החובות של ההורים איש כלפי רעהו, את סוגיית הירושה של הקטין בעת הצורך ועוד נושאים רבים. ככלל, הסכם הורות משותפת, הוא גם באופן טבעי הסכם מאוד ארוך רחב. לכן, אנו תמיד ממליצים להיעזר בעורך דין משפחה, לשם עריכתו. 
 

אילו נושאים כדאי לכלול במסגרת הסכם הורות משותפת?

כאמור, הסכם הורות משותפת הוא הסכם רחב מאוד, שתכליתו להסדיר את כל הנושאים היומיומיים בחיי בני הזוג, כאשר הם יגדלו יחדיו ילד משותף. כפי שגם תיארנו, מדובר בהסכם, אשר לשם עריכתו, חשוב להיעזר בעורך דין לדיני משפחה. עם זאת, נבקש לציין מספר נושאים שחשוב לכלול במסגרת הסכם הורות משותפת. רק נעיר כי זו רשימה חלקית בלבד:

פרטי הקטין: אומנם שמו של הקטין הוא נושא שולי, יחסית, שבני זוג מסדירים לבדם. עם זאת, כדי למנוע ספקות, כדאי לקבוע את שם הקטין במסגרת הסכם הורות משותפת.

חינוכו של הקטין:
סוגיית החינוך שלו יזכה הקטין, היא סוגיה חשובה. במסגרת הסכם, חשוב להסדיר האם הקטין יזכה לחינוך ממלכתי, פרטי, דתי וכיו"ב. זהו נושא שמראש כדאי להסדירו, במסגרת הסכם הורות משותפת.

עניינים כספיים: נושא נוסף שמומלץ להסדיר במסגרת הסכם הורות משותפת, הוא הנושא הכספי ומהי  ההתחייבות הכספית של בני הזוג לגידול הילד, באופן שוטף.

משמורת:
אין ספק כי משמורת על הקטין היא נושא מהותי, שחשוב לכלול ולקבוע במסגרת הסכם הורות משותפת בין ההורים.

מגורים:
גם סוגיית המגורים היא סוגיה מהותית ביותר, שחשוב לכלול במסגרת הסכם הורות משותפת. 
 

לסיכום:

במאמר הסברנו מהי הורות משותפת, כיצד היא באה לידי ביטוי וכיצד היא מיושמת הלכה למעשה. אין ספק כי הורות משותפת, היא פועל יוצא של שינויים מודרניים וחברתיים מהותיים, שיש להם השפעה ישירה על תחום דיני המשפחה.

תגובה 1:

  1. שמי אֱלִישֶׁבַע דָּוִד, אני בא מתל אביב ,, אבל אני עובר לסקוטלנד עם בעלי, אני רוצה לחלוק את החדשות הטובות על חיי עם כולם ועם אלה הזקוקים לעזרה בנישואין / יחסים. סבלתי במשך שש שנים, בעלי עזב אותי והמשכתי ללדת אישה נוספת רק בגלל שהמשפחה שלו לא אהבה אותי, ובגלל שלא יכולתי לתת לו תינוק, בכיתי שבע שנים כי בעלי התגרש ממני. חיפשתי את הכישוף שהענן עזר לי ברשת פגשתי כל כך הרבה קוסמים, כולם גייסו כסף בלי לעזור לי, אבל ב -3 באוגוסט 2019 ראיתי תרומה מקוונת של קוסם טוב בשם דריגבינוביה. החלטתי ליצור איתו קשר כשקשרתי איתו, הוא אמר לי שהבעיה שלי נפתרה כי יצרתי איתו קשר, אמרתי לו את כל הבעיה שלי והוא הבטיח לעזור לי להחזיר את בעלי. דריגבינוביה הורה לי והראה לי מה לעשות אז אני עוקב אחר כל ההוראות ועושה את מה שהוא ביקש ממני לעשות אחרי שלושה ימים הוא אמר לי שבעלי יתקשר אלי לפני שאני ישן באותו יום ומתנצל. ברגע שהוא סיפר לי הכל, בעלי התקשר אלי וביקש שאחזור אליו אחרי שש שנות גירושין. היום אני חולק את המסר הזה כי אני רוצה שהעולם יידע וזו עבודה טובה, ואני גם שמח מאוד להיות בהריון ולמי מכם שזקוקים לעזרה, בעיות בעבודה או קידום צרו קשר עם Drigbinovia עוד היום ופתרו את הבעיה שלכם כאן הוא דואר אלקטרוני: doctorigbinovia93@gmail.com או whatsapp אותו בטלפון: +2348144480768 אני מבטיח לך שהבעיה שלך תיפתר

    השבמחק